„Когато ученето е самоцел, то е безполезно и не притежава положителния заряд на промяната. Винаги трябва да знаем накъде сме се отправили, да имаме благородна цел и да знаем, че възможностите са неограничени. Sky is the limit.
В 21-и век трябва да си поставим за цел да изградим общество, което да е способно само да чертае параметрите на живота и бъдещето си. То трябва да остави след себе си нещо качествено. Това може да стане единствено с помощта на правилното и качествено образование“
споделя за Прознание Весела Стоева, преподавател по английски език в платформата. Преподаването на език всъщност е само едно от нещата, които поддържат мотивацията ѝ за развитие. Весела завършва своето музикално образование във Варна с две специалности – „Концертен пианист“ и „Педагогика“.
„През 96-та година (една доста интересна година) нашето поколение реши да види къде е светът и вписваме ли се ние в него с мечтите и идеите си. Единствената опция за мен, в ранните години на промяната, беше да замина в чужбина на круизен лайнер. Така се озовах в ЮАР”, разказва Весела, която съчетава класическата музика с възможността да пътува из Индийския океан, да посети Сейшелските острови и много други места.
„На деветия месец обаче всичко започва да придобива една рутина. Сред този океан понякога усещаш нужда да стъпиш на земята. Имах възможност да посещавам всички места, защото бях получила достатъчно добро образование в комунистическия строй – независимо дали той ни харесва, или не”, категорична е тя.
„По време на първите ми пътувания различието между бедност и богатство ми направи огромно впечатление. По-късно разбрах колко тясно е свързано образованието със социалния статус и интеграцията на човека в обществото. Тогава в България нямаше такава огромна разлика между социалните слоеве. Започнах да градя себе си в попрището на образованието, защото винаги съм смятала, че това е най-същественото и ключово нещо за спасение на цивилизацията като цяло. Първата специалност, която записах, беше „Право“. Винаги съм правела по 2-3 неща едновременно. Ученето на „Право“ в една държава, в която се „сменя цветът на кожата“, е много интересно. Тогава Мандела беше на власт.
Поради тази причина по-късно смених тази специалност с компютрите, като записах „Програмиране“. Първият ми програмен език беше Java. Но, в общи линии, всеки ден беше оцеляване. Натискът върху белите ставаше все по-голям и по-осезаем. Трудностите за емигрантите на такова място са много и от различно естество. Но това ми даде възможност да придобия умения, които ми помогнаха да се прехвърля. Така завърших бакалавърската си степен в Сидни, Австралия – „Софтуерен инженер-програмист“. Владея над 5 програмни езика и продължавам да усъвършенствам себе си. Бях в челните места по успех в един от най-старите университети в Австралия, което се постига с много труд, много работа и безсънни нощи.
Музиката, информационните технологиите и математиката вървят ръка за ръка
Когато завършва специалността си, тя работи като асистент-лектор и създава школа, в която подготвя деца – бъдещи пианисти. В Австралия завършва и магистратурата си – „Управление и ръководство във висшето образование“, последвана от „PhD в образованието”.
На въпроса как се решава да поеме отново по пътя към дома, тя отговаря: „Надделя патриотизмът. Със съпруга ми се запознах в ЮАР. В един момент с него израснахме и решихме, че сме дали достатъчно на ЮАР, участвали сме достатъчно в образованието на Австралия, сега трябва да направим нещо и за собствената си държава“.
За Весела Стоева онлайн образованието не е нова ценност и концепция. „Онлайн образованието ми е познато отдавна. През 2003 г. то започва масово да се налага в Австралия, в университети, колежи и в професионалните гимназии. Между другото, първото дистанционно образование в Австралия започва по радиото – във фермите. Но със сегашното темпо на развитие на e-Learning технологиите имаме още по-големи и неограничени възможности”.
Така стигаме и до Прознание.
„В уроците по английски се опитвам да създам атмосфера, в която да заинтригувам и да провокирам децата, за да излезем от традиционните рамки на процеса „образование“. Завършила съм два курса по сугестопедия, която ми дава възможността да използвам и музиката в преподаването, а така също и TBL (Thinking Base Learning). С Прознание имам възможност да пускам на учениците си различни видеа. Чрез музиката децата могат да разберат по-добре произношението и да запомнят думите. В тази платформа мога да менажирам развитието на всяко едно дете индивидуално или в група, без да ограничавам индивидуалното темпо на учене при децата.
Направи ми впечатление, че децата са много спокойни, защото са вкъщи!
Стремя се да развивам умения като критично мислене, вземане на решения и всичко, което ти помага да развиеш индивидуален поглед към задачата. Много държа да предразположа детето само да открие собствения си потенциал. Най-важното е то да усети силата, че може да постигне всичко, което поиска. На английски изразът за това е: „Sky is the limit”.
Часът не е само урок по английски. Той е също така и установяване на връзки с другите предмети. A езикът не е само граматика, той е изразно средство. Говорим си в каква насока може да използваме това, което правим. Но най-важното е да знаеш защо правиш това, което правиш, и да имаш мотивацията да продължиш с развитието си. Когато ученето е самоцел, то е безполезно.
Имаме идея да започнем преподаване на математика и информационни технологии на английски. Платформата ни дава възможността да сме навсякъде. В глобален план онлайн образованието дава възможност да се създадат връзки между децата, между различните училища и дори връзки между образователни институции от различни държави. Бих казала, че технологиите помагат да станем част от “the global village”.
СПОДЕЛЕТЕ
Вашият коментар