„В математиката формулите не са сами по себе си. Те винаги показват нещо от живота“, разказва Мариела Станчева, която вярва, че изчисленията и формулите носят знание за света. Любопитството към числата започва още от училище и се превръща в задълбочен интерес в СУ „Св. Климент Охридски“. „Преподавах математическа и компютърна лингвистика известно време. Била съм учител и в Професионалната гимназия по икономика в Разград – едно от най-големите училища в района. Още в началото направих отбор по математическа лингвистика с ученици от Икономическия техникум. Децата проявиха огромен интерес. Този отбор отиде на национални състезания и зае шесто място, нареждайки се пред много силни математически гимназии от цялата страна. Тези клонове на математиката са невероятно поле за развитие на цялата култура на децата. След като се върнах в София, започнах да се занимавам с анализ на данни. Първоначално работих за големи компании, а след това преминах на частна практика, но продължих да обичам преподаването и всички теми, свързани с математиката.
Всичко наоколо е математика.
За съжаление, интересни идеи, които бяха навлезли в обучението по математика, излязоха изцяло от фокуса. Преподаването на математика не бива да бъде ограничавано до нещо, което е измислено преди 2000 години. Когато преподавам, винаги скачам в новото време. Знам, че това трябва да се случи в цялото образование, но ще отнеме повече време… Да вземем за пример теория на графите. Учим децата на първата стъпка от тази теория в детската градина, след което спираме изучаването й и не я споменаваме чак до университета. Именно тази теория изучава връзките в света, а нашият свят е безкрайно свързан. Трябва да показваме същността и основните концепции на децата. В училище съм преподавала 10 години. Не е имало час, в който да не скочим в поне една задача, която е извън учебника.
Всяко нещо е свързано с нещо друго.
Когато преподаваш квадратни уравнения, винаги можеш да покажеш задача, която да бъде свързана с действителността. В тази действителност обаче има и други клонове на математиката, към които можеш да насочиш мисълта на учениците. В математиката формулите не са сами по себе си. Те винаги показват нещо от живота. Трябва да поставиш формулите в задачи, които са реално свързани с други области от живота. Не е необходимо да се ограничаваме до примерите от типичните задачи от учебника по математика. На децата са втръснали задачите, в които някой трябва да свърши определено нещо за определен брой дни. Тази концепция може да бъде използвана в решаването на задачи, които са им по-близки… Оплакваме се, че децата прекарват много време във facebook, но дори там имаме нагледен пример за информация, която да бъде обработена с прилагане на проста математика. Смисълът на математиката е да се научим как това, което виждаме наоколо, се изследва.
Платформи като Прознание имат огромно приложение и невероятно бъдеще.
Те неслучайно вече революционизираха образованието в САЩ. Появата на Coursera – платформа за онлайн обучение в американските университети, направи фурор преди няколко години. Тези платформи променят образованието като икономика, достъпност и развитие от гледна точка на обучението, което ти сам композираш.
В Прознание децата могат да работят с учители от различни училища, докосвайки се до добър опит по избраните предмети. Впечатляваща е връзката между учител и ученици и как тя е персонифицирана, както и колко достъпно може да бъде знанието. Може да си в много отдалечен район, но да получиш тази информация от първа ръка. В чужбина има над 1 000 000 българи и много от техните деца биха се възползвали от българските учители. Добре е да имат такава възможност!
Обикновено започвам часа си с житейска история, която показва колко е важно това, което учим сега.
Показвам, че това не е самоцелно знание. За теоремата на Питагор например казвам, че ако си на самотен остров, можеш да си построиш прав ъгъл без никакви инструменти, единствено с помощта на клечки с дължина 3, 4 и 5 мерни единици“, разказва Мариела и гарантира, че с тези знания учениците ще се справят и без помощта на триъгълниците. „Дори да не запомнят нищо друго, това би влязло в употреба. Нашата наука е малко разказвателна. Математиката е езикът, на който природата ни говори“.
„Разговори за дигиталния свят“
През последните години Мариела влага енергията си и в създаването на това списание за дигитално образование. „Самата аз се занимавам с програмиране и разработване на база данни. Смятам, че нашите деца нямат достатъчно информация за дигиталния свят извън програмирането. Това издание има за цел да покаже хигиена на боравене с информация в интернет, начини на предпазване на емоционалната и физическата им цялост в онлайн пространството. Важно е също така да знаят с какво биха могли да допринесат за обществото, седейки на компютъра си. В миналия брой на списанието имаше идеи как можеш да помогнеш за откриване на лекарство за лечение на рак, докато си на 14-15 години и си седиш пред компютъра. Това се нарича civil science (цивилна наука). По същия начин например една датска учителка е решила да разпознава галактики през свободното си време. Хъбъл и другите телескопи изпращат голямо количество снимки, които учените няма как да разгледат, а пък компютрите не могат да разпознават образи все още. Така всеки доброволец може да сподели малко от своето време. Докато помагала на учените тази жена намерила такъв обект, който не принадлежи на нито един от трите известни до тогава типа галактики и днес той носи нейното име. Според правилата на науката тя е откривател. Трябва да вдъхновяваме децата с такива идеи! Например, този проект би предизвикал интерес в един ученик, който се увлича от физиката. Това списание е насочено към обикновения човек, дава идеи какво смислено можеш да направиш“, завършва Мариела Станчева.
СПОДЕЛЕТЕ
Вашият коментар