Казвам се Снежина Георгиева и вече 16 години преподавам география и английски език. Имам няколко специалности – география, английска филология и стопанско управление. Това е поредица от образователни направления, в които съм вървяла през времето. Вероятно отразяват непрекъснатото ми желание за усъвършенстване и развитие…
Стопанското управление ми помага изключително много в административната работа, с която се занимавам в момента – от близо 5 години съм помощник-директор „Учебна дейност“ в 105 СОУ „Атанас Далчев“. А същевременно, преподаването отнема цялото време на света! В момента преподавам на гимназисти английски език, география и икономика едновременно на български и английски. Между другото, преподавам и английски език на пети и девети клас – с тези ученици, които реално са в прогимназия, започнах да работя през последните години. Определено мога да кажа, че пречупването беше трудно. Начинът на общуване и на преподаване, както и самото използване на езика, са съвсем различни.
Да промениш себе си в комуникацията и стила на работа от големи към малки е трудно,
но учениците се справят добре, а това е най-важното. Гордея се с факта, че традиционно седмокласниците, с които работя, показват най-високите резултати на Национално външно оценяване по английски език, а също така печелят немалко състезания.
Качественото преподаване на английски език е сериозна отговорност днес, а постигането на високи резултати с деца с различни възможности – победа! С отлични ученици всеки учител може да работи лесно и да гони резултати, но майсторството е да мотивираш, поведеш и изведеш всички деца в класа до търсеното езиково ниво, да им дадеш самочувствие и увереност за цял живот.
Но истината е, че географията остава голямата ми страст! Затова си имам и мото –
„Всичко е география!“
Тази наука ме заинтригува още в пети клас и продължава да ме вълнува до днес. Географията е науката, без която съвременният свят не може да върви напред – от навигационните системи до прогнозата за времето… Тя съпътства ежедневието ни, независимо дали го осъзнаваме или не. Тя е в новините, в телефона ни, определя къде ще пътуваме на почивка, обяснява ни природата и защо трябва да я опазваме, стартовата страница на facebook съдържа карта на света.
Акцентът в обучението по география и икономика в моите часове е опазването на околната среда, устойчивото развитие, прилагането на географските знания и умения при обяснението на съвременните социални, икономически и политически процеси в света, Европа и България. Географията не е само възпроизвеждане на факти, тя е науката, която ни прави компетентни да разбираме света около нас и да го обясняваме – от войната в Сирия, през необходимостта да строим магистрали в България, до глобалните проблеми в света – глад, бедност, изчерпаеми ресурси, глобално затопляне, войни за ресурси, обезлесяване, опустиняване, пренаселеност и мн.др.
За мен успехът идва, когато учениците ми са мотивирани да четат
и да се информират по различни въпроси, да актуализират информацията, с която работят, и да проверяват дали аз съм си „ъпдейтнала“ информацията с последни данни. Най-любимата ми част е, когато получавам следното предложение: „Госпожо, хайде да ни разказвате за интересни неща от света, които знаете и сте чела напоследък!“. Затова в часовете ние имаме два учебника – един хартиен, традиционен и задължителен и един виртуален – информацията в интернет, която сме прочели и споделяме, разискваме, с която се съгласяваме или оспорваме, с която допълваме и актуализираме традиционните учебни помагала.
Важна част от обучението по география и икономика е и работата по проекти, които дават възможност на учениците да представят своите интереси. Истинско попадение по тази тема беше желанието на ученик да презентира подробно дейността на WWF. Друг интересен проект беше „Географията в киното“. Учениците изготвиха постери, които представяха съчетание от географски факти и знания с холивудските продукции по тях – филмът „Сан Андреас“ с Дуейн Джонсън и разлома Сан Андреас, вулканът Йелоустоун и филмът „2012“, изригването на вулкана Сейнт Хелън и филма „Върхът на Данте“, филмът „Помпей“ и изригването на вулкана Везувий и много, много други. Така се усъвършенстват дигиталните възможности на учениците, позволявайки им да превръщат придобитите знания и умения в готов електронен продукт. Учителят не може да остане „аналогов“ в дигиталния свят на съвременния ученик.
Вече повече от година съм част от преподавателския екип на Прознание като учител по география и икономика и по английски език. Подготвям ученици и за явяване на Кеймбридж-сертификатни изпити PET/FCE. Мога да се похваля, че нямам ученик, който да се е явил на изпит и да не го е взел с висока оценка.
Резултатите мотивират!
Прознание е платформата, която улеснява учителя и ученика, и не изисква кой знае какви допълнителни умения, за да започнеш да работиш с нея. Платформата се развива и модернизира непрекъснато. Често от колеги изникват въпроси, които се разрешават в надграждането на обучителната система. В действителност с платформата могат да работят безпрепятствено и деца на възраст 5-6 години и ученици от 12 клас. Тя е изключително ефективна в посока онагледяване на учебното съдържание, като дава възможност за изграждане и ползване на графични и аудио-визуални материали в различни формати.
Онлайн обучението не е „панацея“ за решаване на проблемите в българското образование, но е крайна необходимост в съвременното дигитално общество.
То дава безкрайните възможности, неограничени от време и място, за ефективно и резултатно обучение. Свидетели сме днес на много чужди образователни предложения и софтуер от типа „смарт класна стая“, а платформата на Прознание съчетава техните възможности и дори ги надгражда. Това я прави изключително лесна и достъпна за ползване от всички възрасти. Онлайн обучението дава възможността за реално приложение на дистанционната и индивидуалната форми на обучение, дава безкрайни възможности за работа по индивидуални учебни програми за ученици със СОП, а също така и за работа с талантливи деца. Тази форма помага и на родителите да бъдат пряко и постоянно ангажирани с учебния процес. Онлайн обучението е най-ефективният метод за прилагане на индивидуалния подход в образованието и неговото място е рамо до рамо с училищното образование.
СПОДЕЛЕТЕ
Вашият коментар