„Живеем заради химията и физиката“ – този елементарен научен факт, който често забравяме,
…ни припомня Мария Томова, учител по химия. Химията я привлича още от ученическите години и я придружава до Софийския университет, където навлиза в дълбочината на предмета. След като завърших, веднага започнах да преподавам в 99-то Болнично училище – едно от малкото специализирани учебни заведения в страната, където се обучават и хоспитализирани деца със специални потребности, и деца с хронични заболявания. При някои от боледуващите съществува риск да повторят класа заради пропуснати уроци. Ресоциализацията им след това се оказва много по-лесна с помощта на учител в периода на възстановяване.
Според случая съм работила индивидуално с деца на системи или колективно в специални занимални. Всичко се преценява на място заедно с лекарите. Тази специфика ме накара да търся различни начини за преподаване. Ако състоянието на детето позволява, го учиш на нещо, ако не – носиш му приятна емоция и го караш да се усмихне. Няма наука, която да те научи как да реагираш при вида на болно дете. Това се учи с опита, а за мен се превърна в кауза.
Търсенето на гъвкави и ефективни възможности за преподаване ме срещна и с Прознание, където от 2 години съм онлайн преподавател.
В Прознание винаги се старая да онагледя материала с видеа с опити, защото химията се разбира по-лесно именно така.
Когато видиш нещо, разбираш, че то наистина съществува. Така децата се отварят към предмета много по-лесно, отколкото ако изучават само суха теория. Подходът зависи от групата – какви са децата и какви са потребностите им. Има случаи, в които знанията трябва да бъдат не само затвърдени, но и обяснени по нов и различен начин.
В началото на часа беседваме – как е миналата седмицата, имало ли е премеждия, какво е настроението в момента и т.н., за да знам какво трябва да бъде натоварването. При едни и същите цели, пътят може да бъде различен. Обикновено в края на урока показвам някакъв експеримент, който да остави децата заинтригувани и очакващи с любопитство следващия час.
Искам обратна връзка от учениците, но не и под формата на изпитване. Обикновено им казвам „аз ще започна, а ти ще го довършиш“.
Не трябва да прекаляваме с амбициите.
Моята цел е да се отпуснат, да научат нещо ново в онлайн сесията и да бъдат уверени в себе си, че могат повече.
Онлайн образованието трябва да присъства във всяко традиционно училище, например под формата на интерактивен кабинет. Виртуалната класна стая би могла да даде и възможност на децата, които отсъстват, също да участват в часа, макар и от вкъщи. Онлайн обучението също така е изключително добра възможност за деца, които не успяват поради една или друга причина да се интегрират трайно в традиционния образователен процес.
СПОДЕЛЕТЕ
Вашият коментар