Казвам се Кристина Колева, на 24 години съм и така ще бъде до май 2017 г. Завършила съм Методика на обучението по биология и химия в Софийския университет „Св. Климент Охридски“. В традиционното училище преподавам биология, химия, физика и човекът и природата, а в Прознание се занимавам с курсове по биология и такива, свързани с оцеляване в природата.

Училището, в което преподавам се намира в село Долни Пасарел. Това е защитено училище, в което се обучават малко над 50 деца от първи до седми клас. Там имам възможността да правя неща, които правя и в Прознание –

… мога да се фокусирам върху самите деца, да общуваме и да взаимодействаме.

Училището е разположено сред природата и така е много по-лесно да преподавам биология. Преподавала съм на ученици, които живеят с технологиите и почти не се откъсват от компютрите си. Имали сме случаи, в които човешката анатомия се асоциира с Counter Strike.

За да достигна до децата, често ми се налага да прибягвам до най-разнообразни подходи – говорим за еволюцията, винаги имам под ръка презентации. Това дава възможност учениците да си представят нещата, да ги осмислят. Във виртуалната класна стая Прознание визуализацията и дискусията са принципни подходи и важни части от урока.

Събуждането на интереса към темата е еднакво важно и в традиционната, и във виртуалната класна стая.

И в двата случая се старая да създавам разнообразие на децата.

В училището в Пасарел си избрахме един раздел, който учениците сами да преподават. Аз им помагах в цялата подготовка и наистина се получи интересно за тях, а също и за мен. Учениците се изслушват взаимно, коригират се, подготвят се не само за своята тема, а и за тази на другарчето. Забелязвам, че така запомнят много по-лесно и създават логически връзки. Всеки има свой принос – едни слушат и помагат, други презентират. Подобно взаимодействие се случва и във виртуалната класна стая – участниците взаимодействат и така получават максимума от урока.

За съжаление, напоследък не ми остава много време за разходки по планините. Докато учех в Софийския университет, се занимавах със спортно катерене. Крушунските водопади са едно от местата, които много харесвам. Врачанският Балкан също ми харесва.

Сред природата човек се наслаждава, но развива и умения да се адаптира към бързо променящите се условия. Впечатления от пътуванията, практически опит и знания като биолог прилагам в курса по оцеляване в дивата природа на Прознание. Всеки урок започва с базови знания: палене на огън, намиране на вода и подслон, разчитане на маркировки. След това продължава с информация за различни природни резервати и местности. Включени са и други интересни локации – Ловешкият зоопарк, който дава възможност на хората за много по-близък контакт с животните. Децата могат да научат интересни факти и за мечките в Белица, както и за места, на които могат реално да общуват с животните. Говорим и за различни маршрути и резервати –  тук отново разказвам много за животните, тъй като са най-интересни за децата и същевременно лесни за наблюдение. Откриваме защитени растения и… много изненади.

Предимството на платформата Прознание е възможността всички деца да се докоснат до различни райони, да преодоляват разстояния.

Спомням си един розов пеликан в университета, който беше покрит с такъв слой прах, че трудно можеше да се познае, че е розов. В такива ситуации е по-добре да демонстрираме нещата чрез видео (както се случва в Прознание), за да могат учениците да получат по-жива представа за вида и средата на местообитание на едно животно. Точно затова харесвам много виртуалната класна стая на Прознание. Децата се ориентират много бързо и динамиката на урока ги въвлича в пътешествие-преживяване.

Еволюцията е моят любим дял за онлайн преподаване. В урока не представям само идеята на Дарвин, а коментираме личността му в по-широк контекст, дискутираме какво го е подтикнало към тази идея. Всяка гениална идея има своя история и е добре поне да опитаме да разберем корените й. За този урок използваме карта, проследяваме маршрута, обсъждаме защо Дарвин се отправя на пътешествието си… Интересен факт е, че основната идея, с която се качва на кораба, е да докаже, че Бог е началото на всичко. Но впоследствие гледната му точка претърпява развитие.

Вярвам, че онлайн ученето ще става все по-популярно в България. Смятам, че има бъдеще в комбинирането на традиционното и виртуалното образование. Ако не можеш да бъдеш в клас по една или друга причина, полезно е не просто да си прочетеш уроците, а и да има професионалист, който да ти помогне и да те насочи към важните неща. Онлайн образованието дава възможност на всяко дете, което има допълнителни интереси, да получава нова и интересна информация.



СПОДЕЛЕТЕ

Facebooktwittergoogle_pluslinkedin